MIT Media Lab rör sig åt rätt håll tycker jag. De har tänkt ut ett system som heter "lifelong kindergarden" (dagis hela livet) som bland annat handlar om att utforska ett system, material eller en situation på det sätt som små barn gör; att förutsättningslöst prova olika lösningar, se hur det blev, kommunicera med sin omgivning och förbättra sin "produkt".
Detta har man tänkt på när man har utvecklat Scratch.
Som IT-pedagog kan jag knappast tänka mig något större än att ett gäng 9-åriga tjejer stannar inne på rasten och sedan bestämmer sig för att ägna fredagkvällen åt att lära sig att programmera. JO, ni läste rätt! 9-åriga tjejer som lär sig programmera...frivilligt!
Detta hade aldrig hänt utan MITs program Scratch som numera är webbaserat och automatiskt ställer in sig på svenska när man startar. Det är gratis, lättanvänt och har ett enormt nätverk av användare som lägger in spel, berättelser och interaktivt material som man enkelt kan fortsätta på eller göra om.
Hoppa in på Scratch.mit.edu och gör egna spel, animeringar eller interaktiva konstverk.
Detta har man tänkt på när man har utvecklat Scratch.
Som IT-pedagog kan jag knappast tänka mig något större än att ett gäng 9-åriga tjejer stannar inne på rasten och sedan bestämmer sig för att ägna fredagkvällen åt att lära sig att programmera. JO, ni läste rätt! 9-åriga tjejer som lär sig programmera...frivilligt!
Detta hade aldrig hänt utan MITs program Scratch som numera är webbaserat och automatiskt ställer in sig på svenska när man startar. Det är gratis, lättanvänt och har ett enormt nätverk av användare som lägger in spel, berättelser och interaktivt material som man enkelt kan fortsätta på eller göra om.
Hoppa in på Scratch.mit.edu och gör egna spel, animeringar eller interaktiva konstverk.